Begravningen av E.T

et
Som tolvåring myglade jag mig in på den lokala bion för att se Terminator 2. Efter en natt med drömmar om läskiga cyborger och en mörk framtid gick jag raka vägen till spelbutiken för att köpa Game boy-versionen av spelet med samma namn. Det skulle jag inte ha gjort. Besvikelsen var total, hur kunde titeln på en så bra film vara på omslaget till ett så risigt spel?

Sedan den dagen är jag ofta skeptisk när det kommer till spel baserade på filmer och det är inte utan anledning. En snabb sökning på GameRankings.com bekräftar min skepsis. Inte helt oväntat så är merparten av de risigaste spelen baserade på just filmlicenser.

Men varför är det då så svårt att göra ett bra spel baserat på en film? (undantag finns så klart). Oftast stressas utvecklingen fram av hårt pressade spelstudios med stämningskrav om spelet inte finns i handeln samtidigt som filmen har premiär på bio, samt att det ska finnas tillgängligt till alla format oavsett om det passar eller inte.

Precis så var det 1982. Steven Spielbergs film E.T. the Extra-Terrestrial var storfilmen som alla pratade om. Atari förhandlade till sig rättigheterna att producera spelet baserat på filmen till företagets egen spelkonsol Atari 2600 (den dominerande spelkonsolen vid den tiden). Rättigheterna kostade Atari 22 miljoner dollar så det var tvunget att sälja bra. Problemet vara bara att förhandlingarna drog ut på tiden och när alla dokument var undertecknade så var det bara sex veckor kvar till den viktiga julhandel.

Atari visste att spelet automatiskt skulle bli en hit på grund av licensen. Spelet toppade mycket riktigt försäljningslistorna i USA både i december och januari, men det var ingen rolig jul för barnen som hittade spelet under granen. Spelet var inte bara dåligt, det var i princip ”trasigt”. Titelskärmen är enligt många det absolut bästa i spelet.

Steven Spielberg var dessutom direkt inblandat i arbetet med spelet, så den stackars utvecklaren Howard Scott Warshaw hade förmodligen förutom tisdspressen stränga instruktioner från monsterregissör att ta hänsyn till.

Mängder av spel returnerades till varuhusen av besvikna konsumenter vilket resulterade i att proppen åkte ur spelbranschen totalt. Folk tröttnade helt enkelt på att köpta risiga spel till överpris och bytte de kommande åren ut sina spelkonoler mot hemdatorer. Det kanske hade hänt ändå, men E.T. the Extra-Terrestrial blev ändå en symbol för tv-spelskraschen i nordamerika som höll i sig ända till hösten 1985 då Nintendo introducerade Nes.

Under åren har det uppkommit ett antal vandringssägnen om var de osålda spelen blev av, men enligt vittnesuppgifter så lämnade ett tiotal lastbilar Ataris lager i El Paso, Texas den 28 september 1983. Dolda av mörkret gick färden gick till en deponi i öknen utanför Alamogordo, New Mexico. De fullpackade lastbilarna innehöll förutom miljoner exemplar av E.T även misslyckade prototyper av hårdvara. Hela operationen tog sex dagar och för att se till eventuella plundrade inte skulle lägga beslag på den pinsamma lasten krossades allt grundligt av en ångvält innan det slutligen täcktes av tonvis med cement för att gömmas för alltid.

Ironisk nog är dumpningsplatsen bara någon timmes bilfärd från Roswell, där det 1947 rapporterades om ett kraschat Ufo. Det är med andra ord inte första gången en utomjording misslyckas att komma hem.

Texten är ursprungligen publicerad i magasinet Hilfe, nummer 2/2012

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>